Att bygga broar inom IT Service Management

Ingegerd Metz, Olingo 

I dagens intervju möter vi Ingegerd, en av våra mest erfarna och kompetenta verksamhetskonsulter och utbildare på Olingo. Med en passion för Service Management och en imponerande förmåga att skapa fungerande och produktiva team, delar Ingegerd med sig av sina insikter och erfarenheter från flera decennier som konsult. Hon är känd för sin nyfikenhet, flexibilitet och sin förmåga att alltid se möjligheter, både inom kundprojekt och inom Olingos interna kulturarbete. Följ med när vi dyker in i hennes professionella resa och får ta del av hennes värdefulla tips och reflektioner.

Du har arbetat som konsult, utbildare och föreläsare på Olingo i många år. Vad tycker du om att kombinera dessa roller?  

Att varva den praktiska arbetsvardagen som konsult med att utbilda och sprida erfarenheter som föreläsare ger mitt yrkesliv ytterligare värdefulla dimensioner. Jag får en djupare förståelse för teorierna jag lär ut, och samtidigt kan jag applicera praktiska insikter från verkligheten i mina utbildningar.

En röd tråd genom alla mina uppdrag har varit att stödja våra kunder i att utveckla, etablera och förbättra sina tjänster och processer med hjälp av ramverk som ITIL. Jag brinner lite extra för service och support, särskilt när det gäller att vässa organisationers kunskapshantering i det dagliga arbetet. Det finns ofta en stor förbättringspotential som också välkomnas av tjänstens slutanvändare.


Hur beskriver dina kollegor och uppdragsgivare dig? ​

Jag skulle säga att de ser mig som en brobyggare, en skarp observatör av andra människors styrkor, en positiv kulturskapare som ser möjligheter i det mesta, målfokuserad med en vilja att diskutera ”varför” för att hitta bästa ”vadet”, samt nyfiken och flexibel, vilket gör att jag kan navigera och hantera komplexa miljöer och människor.   ​

Utifrån din långa erfarenhet, har du några tips att dela med dig av? ​

En återkommande utmaning inom företag och organisationer är mål- och medelkonflikter. En tydlig och väl förankrad målbild är A och O. Ofta tror teamet eller ledningsgruppen att de har samma målbild, men så är sällan fallet. Otydlighet i målbilden leder ofta till konflikter kring medel, alltså ”hur och vad”. Vanligtvis behövs mer en förädling av arbetssätten än en stor omvälvande förändring.

Två viktiga frågor som måste besvaras innan en förädlingsresa kan starta är: "Varför behöver vi förflytta oss?" och "Var ska vi?" När alla förstår och är överens om dessa punkter behöver vi förstå "var är vi?" och planera hur vi ska nå det överenskomna målet. Det är också viktigt att följa upp, reflektera och justera - de som gör detta är de som når sina mål.

Vilka roller trivs du bäst i? ​

Jag trivs bäst som expertstöd inom Service Management, gärna i kombination med parallella utbildningsinsatser.

Vad ser du som det bästa med att vara konsult? ​

Det bästa med att vara konsult är att jag kontinuerligt får möta nya människor, utbyta erfarenheter och ta mig an deras vardagliga utmaningar på ett praktiskt sätt.

Vad är ditt drömuppdrag? ​

Mitt drömuppdrag är att som verksamhetsutvecklare stödja etablering och utveckling av pragmatiska lösningar som är skräddarsydda för kundens unika situation. Jag trivs bäst i miljöer där behov av kontroll och förutsägbarhet behöver balanseras med agila arbets- och förhållningssätt.


Vad är roligast med ditt jobb?

Det roligaste med mitt jobb är att jag ständigt lär mig något nytt och får träffa människor och organisationer med olika behov.


Du är väldigt engagerad i Olingos kulturarbete. Kan du berätta mer om det?

Absolut! Jag drivs av att trivas och ha kul med mina kollegor på Olingo. Som kunskapsdrivande företag är teamet det viktigaste vi har. Laget före jaget kräver konstant omvårdnad, vilket innebär att vi bryr oss om varandra i både med- och motgång. För mig, som har varit med länge, är det extra viktigt att stödja nya kollegor, ”halvbjörnar”, så att de snabbt känner sig trygga och kan engagera sig fullt ut. Vi lär oss av varandra, delar kunskap och erfarenheter och tillsammans hittar vi de bästa lösningarna på våra kunders utmaningar. En mycket viktig faktor är att bygga tilliten till varandra och känslan för Olingos sammanhang.

Tack Ingegerd! Det har varit fantastiskt att få en inblick i ditt arbete och dina tankar kring IT Service Management och kulturarbete.👏🏾 Vill du veta mer om Ingegerd så kan du kika på hennes Linkedinprofil.


Nästa
Nästa

Hur kan jag enkelt prioritera och skapa värde?